de juiste Zoekwoorden voor mijn website

HoofdzoekwoordHet kiezen van de juiste Zoekwoorden is de sleutel tot het succes van uw SEO en Linkbuilding Campagne

Wanneer u bezig bent met een SEO campagne voor uw website, kunt u alleen maar scoren wanneer u de juiste Zoekwoorden (keywords) heeft geselecteerd. Hier vindt u 7 belangrijke regels voor het selecteren van de juiste Zoekwoorden.

1. Wie zijn de klanten die u wilt bereiken?

Wie zijn uw potentiële klanten? Welke woorden zullen zij gebruiken om u of uw producten te zoeken via Google? Maak een lijst van de 20 zoektermen die gebruikt kunnen worden om u of uw producten te omschrijven. Bedenk dat het zoektermen (meerdere woorden) moeten zijn en niet één enkel woord. Niet het woord "tuinstoel" maar bijvoorbeeld "luxe rieten tuinstoel".

2. Welke zoekwoorden hebben de meeste bezoekers?

Zet de lijst in de een Zoekwoorden Tool zoals Ubersuggest.org of wanneer U al een Google Account heeft in de Google Keyword Planner. Kijk ook naar synoniemen om meer ideeën te krijgen. Kijk naar zoekwoorden waar de meeste bezoekers voor zijn in uw regio en per maand. Selecteer dan de nieuw gevonden lijst op aantal bezoekers (de meeste bezoekers boven aan) en exporteer deze lijst naar excel. Kleur de zoekwoorden waar u op gevonden wilt worden.

3. Welke zoekwoorden hebben de minste concurrentie?

Het makkelijkste zoeken naar de Zoekwoorden met de minste concurrentie is om te kiezen voor de zoekwoorden (keywords) die bestaan uit meerdere woorden; op z'n minst 3 of 4 woorden. Alle enkele en dubbele zoekwoorden hebben vaak een enorme concurrentie. Wanneer u niet veel budget heeft, focus dan op de zogenaamde long tail keywords, de zoektermen met 3 of 4 woorden. Bijvoorbeeld: u heeft gekozen voor "autobanden", echter de concurrentie is enorm. Kies dan voor "regen autobanden Rotterdam" of "caravan banden Amsterdam". Lees hier de 5 redenen waarom long tail keywords meer opleveren dan short keywords.

4. Zijn uw zoekwoorden winstgevend?

Zijn bezoekers die uw zoekwoorden intoetsen in de markt om iets te kopen? Een zoekwoord zoals "tuinstoel" zal 10x zoveel bezoekers trekken, echter "rieten tuinstoel kopen" zal meer geld binnen brengen en zal in veel minder tijd de Top 10 bij Google binnen komen.

Google Adwords Qualified Professional5. Test uw Zoekwoorden met een Google Adwords advertentie voordat u investeert

Dit is een simpele tip die u misschien wel 12 maanden werk kan besparen want een effectieve SEO campagne opzetten in een competetieve markt kan een langdurig traject zijn. Nog erger, wanneer u de verkeerde zoekwoorden (keywords) heeft gekozen, moet u misschien wel helemaal opnieuw beginnen omdat de website niet het verwachte resultaat brengt. Een makkelijke manier is om een klein budget te investeren in een kleine AdWords Campagne om te zien of uw zoekwoorden werkelijk het juiste publiek trekken, bezoekers die koopbereid zijn. Kliks kopen via Google AdWords laat snel zien welke zoekwoorden de juiste bezoekers naar uw site halen, bezoekers die converteren. Veel mensen spenderen duizenden euro's aan linkbuilding om er dan achter te komen dat niet de juiste bezoekers naar de site komen. Test uw zoekwoorden en laat onze professionals u hierin adviseren zodat u niet onnodig teveel geld uitgeeft.

6. Focus en verdeel

Selecteer een klein aantal zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in Google en werk hieraan totdat je op een van de eerste drie plaatsen staat. Ga van start met maximaal 5 zoekwoorden (keywords) of je moet budget genoeg hebben om meerder zoekwoorden tegelijkertijd te kunnen bewerken. Heb je niet zoveel budget, gebruik dan Long tail Keywords omdat je hierin heel weinig concurrentie hebt. Eén van de grootste fouten in een SEO traject is om te proberen hoog te scoren op hele competitieve zoekwoorden met een te klein budget.

Tegenwoordig is de beste manier om in de Top 10 bij Google te komen het gebruiken van Long tail Keywords omdat daar gewoon minder concurrentie op is, het meer oplevert en het minder risicovol is. En meerdere combinaties van zoekwoorden geeft het zelfde verkeer op uw site als een enkel zoekwoord en levert waarschijnlijk nog meer op ook.

Om het even simpel te zeggen, u heeft 2 opties:

1. U kunt korte of enkele zoekwoorden gebruiken waar veel linkjes op aangekocht moeten worden, bijvoorbeeld 1000 stuks om uw concurrentie voorbij te streven. U zult met deze paar zoekwoorden, bij voldoende budget, ongetwijfeld op een van de eerste drie plaatsen komen, OF

2. Of u selecteert een aantal zoektermen met weinig concurrentie. U gebruikt bijvoorbeeld long tail keywords waarbij u maar 5 linkjes nodig heeft om op een van de eerste drie plaatsen in Google te komen voor elke zoekterm. Wanneer u dan budget heeft voor dezelfde 1000 linkjes, kunt u met 200 zoekterm in de bovenste regionen van Google verblijven. En zeker weten, deze 200 zoektermen leveren u meer en bovendien gerichtere bezoekers op dan optie 1 om de volgende redenen:

a) U heeft een heleboel concurrenten en iedereen wil hoog in Google staan op dat ene korte zoekwoord (omdat het waarschijnlijk het sterkste zoekwoord is in uw branche). Dus wordt de concurrentie iedere dag sterker en sterker. U heeft 1000 linkjes gekocht, uw buurman 1100. Dus u weer naar 1200 en hij weer naar 1300 en zo verder. Uiteindelijk heeft u meer uitgegeven dan verdiend. Aan de andere kant weten maar weinig mensen dat het veel winstgevender is om long tail keywords (zoektermen in plaats van zoekwoorden) te gebruiken dan te gaan voor dat ene kleine zoekwoord. Bovendien is het ook nog zo dat er maar een paar zoekwoorden zijn die heel populair zijn en iedereen wil hebben en tientallen, zo niet honderden varianten zijn van long tail zoekwoorden. Minder duur en veel winstgevender.

b) Omdat er veel concurrentie is, wisselen de topposities elkaar snel af. Zo heeft de ene weer meer linkjes, zo de andere. Zo heeft de ene weer hard gewerkt aan zijn content, zo de andere. En bepaalt Google per week, per dag, per uur wie bovenaan komt. Wanneer u uw positie op dat ene zoekwoord kwijt raakt, raakt u een groot deel van uw business kwijt. Wanneer u nu met 200 zoektermen (long tail keywords) bovenaan in Google staat, en u verliest uw positie bij 1 van deze zoektermen, zijn er nog 199 andere termen waarmee u op 1 staat. Zo bouwt u een stabiel linkprofiel en een stabiele bezoekersstroom.

c) Het is minder riskant om met veel zoektermen (long tail keywords) te werken en het is makkelijker om hoge posities te behalen in Google omdat het vooral voor Google veel natuurlijker overkomt. Google ziet graag dat de backlinks verschillende anchorteksten heeft voor verschillende zoektermen. Hoe natuurlijker het voor Google is, hoe sneller en hoger de posities zullen zijn. En minder riskant.

d) Veronderstel dat je sommige zoektermen te ver promoot, teveel zoekwoorden in de tekst of teveel of onregelmatige linkbuilding en Google plaatst je lager voor die zoektermen, dan is er nog niets aan de hand omdat je met alle andere zoektermen nog steeds bovenaan staat.

e) En bovendien, zoektermen hebben een veel hogere conversie ratio ergo meer klikken van gerichte bezoekers. Daarom is het veel interessanter om met zoektermen (long tail keywords) te werken dan met kleine unieke zoekwoorden.

waarom moeilijk doen7. Kies voor de makkelijke weg ...

Selecteer en werk met de zoekwoorden die al enige ranking in Google hebben. Bijvoorbeeld woorden die scoren tussen positie 2 en 40 en koop of verzamel backlinks voor deze zoekwoorden (keywords). Het verbeteren van het linkprofiel voor dit zoekwoord of deze zoekterm zal het resultaat in positie enorm verbeteren. Google heeft berekend dat het verschil tussen plaats 9 en plaats 1 een factor 15 is. Ofwel, wanneer u op plaats 9 zo'n tweehonderd bezoekers trekt, u met ditzelfde zoekwoord of deze zelfde zoekterm op plaats 1 bijna 3000 bezoekers trekt (bron Google Ranking Traffic Distribution). Dus ... raden we aan, zoek en selecteer de zoektermen waarvoor je al een ranking / positie hebt, werk aan het linkprofiel, ook al lijken deze zoektermen niet interessant.

 

Gratis SEO Rapport

Gratis downloads