Hoger in Google met beveiligde HTTPS-website?

Augustus 2015 kwam Google met de mededeling dat het een nieuwe rankingfactor openbaar maakt: de zoekgigant ging per direct SSL / HTTPS als rankingsignaal inzetten (wereldwijd). Dit zou voor elke online marketeer dus iets moeten zijn om goed bij stil te staan. Maar is wordt de soep nu zo heet gegeten als zij opgediend wordt? Voor nu, zegt Google is het een lichtgewicht factor, die misschien in de toekomst meer waarde zal krijgen. Moeten we dus nu als rechtgeaarde SEO specialisten direct in de houding springen en al onze sites gaan voorzien van SSL – certificaten? Wij zullen u uitleggen wanneer wel en ook wanneer het niet nodig is om uw site om te bouwen. Onze belangrijkste tip alvast: doe niets overhaast omdat de eerste de beste zelfverklaarde SEO specialist dit roept. Bekijk maar eens de video ‘HTTPS everywhere’.

Google heeft in de afgelopen periode een groot aantal testen gedaan met HTTPS en is ervan overtuigd dat het bijdraagt aan de veiligheid op het wereldwijde web. Daarom heeft Google ook besloten het op te nemen in haar zoekalgoritme, zij het met een heel klein gewicht. In het Google nieuwsbericht kun je hetvolgende lezen:

For now it’s only a very lightweight signal — affecting fewer than 1% of global queries, and carrying less weight than other signals such as high-quality content — while we give webmasters time to switch to HTTPS. But over time, we may decide to strengthen it, because we’d like to encourage all website owners to switch from HTTP to HTTPS to keep everyone safe on the web.

Hoe werkt HTTPS binnen het Google algoritme

In de afgelopen periode is meer duidelijk geworden over onze nieuwe rankingfactor en de belangrijkste punten zetten we even op een rij voor je:

1. HTTPS werkt niet binnen het Google algoritme
Dit klinkt misschien vreemd maar het HTTPS-algoritme functioneert volledig zelfstandig en is geen onderdeel van Google’s Panda-algoritme of enig ander al bestaand algoritme. Veel SEO specialisten waren van mening dat het opgenomen was als één van de rankingfactoren binnen het Google algoritme: niet dus.

2. Het signaal wordt op individuele URL’s toegepast
Mocht het toevoegen van een SSL certificaat tot een voordeel leiden, dan gebeurt dit alleen op individueel url-niveau. Dat wil dus zeggen dat wanneer een deel van de site maar voorzien wordt van een HTTPS-url, alleen deze pagina’s voordeel zullen hebben. Side-wide geldt dit voordeel dus niet. Bekijk meer info hierover op via deze video.

3. WebMasterTool werkt niet goed bij een migratie
Het advies van Google aan website-eigenaren bij een verhuizing van http naar HTTPS lijkt (nog) niet goed uit te pakken. Google heeft aangegeven hier mee aan de slag te zijn maar wanneer dit euvel verholpen is, is nog niet bekend. Dit betekent dat er onverhoopt veel 301-redirects niet goed zouden gaan en dit niet ten goede zal komen aan uw vindbaarheid. Update volgt zsm.

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de ontwikkelingen ten aanzien van het HTTPS-algoritme, volg dan bijvoorbeeld een van de mensen van Google, John Mueller via zijn zijn G+-profiel. Mocht je vragen hebben, dan kan hij ze ook beantwoorden.

Dus, wel of niet migreren naar HTTPS?

Uiteindelijk is de keus aan jezelf of jij je site wilt migreren van http naar https. Wist je overigens dat het migreren naar een https variant niet iets van de laatst tijd is? In diverse branches wordt om uiteenlopende voorwaarden al jaren gewerkt met https. In het verleden werd vaak het advies gegeven om niet de gehele site om te zetten naar https maar alleen die pagina’s waar gevoelige, persoonsgebonden data werd verzameld. Denk hierbij aan pagina’s binnen het bestelproces, het betalingsproces of speciale contactformulieren waarbij veel data moest worden ingevuld.
Het advies om niet de hele site over te zetten naar https had verschillende redenen, waarbij de belangrijkste 3 waren:

• https pagina’s laden trager door diverse protocollen; dit is nadelig voor je vindbaarheid omdat juist laadsnelheid door Google als een belangrijke SEO-factor is bestempeld. (en bedenk ook, je klant of bezoeker gaat er ook niet blij van worden)
• https zorgt, gebaseerd op onze ervaringen, regelmatig voor diverse onverwachte foutmeldingen en (beheer)problemen. Als voorbeelden: er wordt ongewenst dubblee content gecreeerd, SSL-certificaten kunnen verlopen, https-foutmelding (plaatjes, video’s, CSS- en JS-files), al je opgebouwde linkjes moeten worden aangepast of op een correcte manier geredirect ofwel een directe (!!!) aantasting van je online autoritei
• als laatste moeten we niet vergeten dat SSL-certificaten wel gewoon geld kosten (bedrag afhankelijk van je behoefte) en – vanuit een SEO-perspectief zeer relevant – dat een 301-redirect van http naar https zorgt voor verlies van autoriteit voor de nieuwe url
Bovenstaande aangegeven redenen om niet je hele site naar https over te zetten, snijden wat ons betreft nog steeds regelmatig hout. Zaak is per uniek geval, per site te kijken naar wat nodig en zinvol is. Migreren naar https hoeft – qua technische uitvoering – geen probleem te zijn. Zolang je maar de juiste stappen aanhoudt, en weet wat je doet. Is dat zo, dan zal de migratie met betrekking tot SEO en usability geen nadelig effect hebben voor ‘de nieuwe site’. Let in elk geval op wanneer je gaat migreren en we hebben nog wat tips voor je.

Tips

• Bereid de migratie naar https goed voor: bepaal wat, door wie en op welke wijze gemigreerd zal worden. Zorg dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van hun rol en op welk moment welke actie van ze verwacht wordt
• Crawl al je (oude) url’s om na de migratie te kunnen controleren of ze daadwerkelijk met goede 301-redirects zijn verhuisd naar https
• Migreer op een moment dat je klant of je bezoeker er zo min mogelijk last van heeft
• Meld je migratie naar een nieuwe https ulr aan je meest waardevolle linkpartners, met name naar de sites waar je een directe relatie mee hebt, bijvoorbeeld blogs. Laat ze, indien mogelijk handmatig de url wijzigen zodat je geen linkkracht verlies hebt
• Verwijs naar de laatste relevante sitemap en vergeet niet je robots.txt bestand aan te passen
• Zorg dat je analytics-pakket de nieuwe url’s correct kan vinden zodat je geen data verlies hebt na de migratie
• Des te meer mensen en relevante media op de hoogte zijn van de migratie en je site bezoeken of ernaar linken, des te eerder zoekmachine-crawlers jouw nieuwe site bezoeken, hoe sneller de indexatie van nieuwe url’s plaatsvindt. Iedereen blij.

Gratis downloads