Het belang van Long Tail Keywords (zoektermen) na de laatste Google update

long versus shorttail keywordsGoogle introduceerde onlangs weer een update van het zoekalgoritme en sindsdien hebben weer een groot aantal webmasters hun bezoekersaantal zien dalen voor zoektermen met meer dan 3 woorden, ook bekend als long tail keywords. Tegenstrijdig ... ja, dat klopt. Enige uitleg is op zijn plaats.

Google is nu in staat om long tail keywords, zoektermen van 3 of meer woorden heel accuraat te lezen waar Google eerder gokte wat de zoeker bedoelde. Het nieuwe Google patent geeft aan dat het nu de computerkracht heeft om preciezer te zoeken in websites en teksten om de bezoeker sneller op de juiste plaats te krijgen. Dit betekent dat degenen die hierop geanticipeerd hebben door de teksten zodanig leesbaar te maken dat het unieke teksten zijn geworden, nu meer en meer gewaardeerd worden.

Of het nu gaat om on-page SEO of AdWords advertenties, long tail keywords ofwel zoektermen met 3 of meer woorden wordt steeds waardevoller. Denk maar eens hoe u zelf zoekt en u zult zich dit realiseren. De gemiddelde bezoeker zal starten met een generiek zoekwoord, bijvoorbeeld "party jurkje". Niet lang daarna ziet ze dat de prijzen wel erg hoog zijn en wijzigt de zoekopdracht naar "goedkoop party jurkje". Nu komen we al op het terrein van de zoektermen. Al zoekend komt onze bezoeker erachter dat roze toch wel de mode is op dit moment, of dat ze speciaal een roze voor de gelegenheid wel mooi vind en ze wijzigt wederom de zoekterm naar "goedkoop roze party jurkje".

Hoe ervarener de bezoeker, des te logischer is het dat ze direct start met zoeken naar een "goedkoop roze party jurkje" en ze geen tijd verspilt aan allerlei andere resultaten. En laten we eerlijk zijn, we worden met z'n allen steeds beter in het zoeken.

Google contentEen lange zoekterm kan twee dingen betekenen: of de persoon is dichtbij een aankoopbeslissing of is een ervaren zoeker. Met de nieuwe Google update in gedachten, gecombineerd met het kopersprofiel dat hoort bij een long tail keyword en een geoptimaliseerde pagina waar de bezoeker op terecht komt, een pagina met een duidelijke Call-to-Action, kan het haast niet anders dan dat een aankoop dichterbij komt. Tel hierbij op dat een geoptimaliseerde pagina op basis van een long tail keyword, een zoekterm van 3 of meer woorden, makkelijker bovenaan komt bij Google en het belang van optimaliseren op long tail keywords is een feit.

Op sommige SEO forums wordt deze Google algoritme wijziging met lede ogen aangezien. Deze wijziging heeft namelijk op sommige sites, vooral sites met te weinig unieke content een desastreus effect. Of je nu een kleine of middelgrote ondernemer bent, het belang van content, unieke content en het optimaliseren op long tail keywords wordt eens te meer duidelijk.

Voice search 

Meer en meer zijn we onderweg en de meeste telefoons laten zich, bijvoorbeeld in de auto, al heel makkelijk bedienen door je stem. De volgende stap is dat we ook gaan zoeken op het internet door middel van Voice Search. En wat is nu makkelijker dan Google precies vertellen wat je zoekt, toch? En doe je dit dan met korte woorden, bijvoorbeeld "joomla" wanneer je een joomla website wilt laten bouwen of misschien wel onderhouden of roep je dan "joomla website laten onderhouden" of "joomla website laten maken"? U ziet het belang van optimaliseren op langere keywords? 

Long tail keywords, zoektermen van meer dan 3 woorden, worden steeds belangrijker. Doe hier iets mee!!

Gratis downloads